office@sameday.ro / 021 - 637.06.60
0730.240.245 / 0731.440.450
SAMEDAY IN PRESA
Bancile si farma trag piata curieratului spre jumatate de miliard de euro
[26.07.2007]

Curieratul rapid intern si international va deveni in maximum trei ani o piata de aproape jumatate de miliard de euro, de trei ori mai mult fata de valoarea actuala.

Piata locala este dominata de multi­nationalele DHL si TNT, companii cu talii de afaceri de 30-35 milioane de euro. Acestea sunt urmate de companii fondate de antreprenori locali.

Principalii jucatori de profil vorbesc de cresteri anuale ale afacerilor cu 30-40%, ca efect al aparitiei de noi competitori, dar si gratie dezvoltarii de servicii noi, una dintre pietele cu cel mai mare ritm de crestere.

Deschiderea granitelor, odata cu aderarea la Uniunea Europeana, va atrage, de pilda, pe piata de curierat din Romania alte nume mari precum GLS, divizia de curierat a postei britanice, Royal Mail.

Analisti din piata argumenteaza aparitia de noi jucatori mari, extrapoland schimbarile intervenite pe alte piete, precum Polonia sau Ungaria, o data cu intrarea in spatiul comunitar ca membru cu drepturi depline.

Potrivit lui Octavian Badescu, secretar general al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania (AOCR), piata autohtona este in prezent impartita in trei segmente, respectiv curierat local, in Bucuresti, curierat national si curierat international. La nivelul Capitalei, opereaza trei jucatori mai mari, respectiv Pegasus, Curiero si Concorde. "Valoarea pietei de curierat din Bucuresti se afla sub 5 milioane de euro, pentru ca volumul de expedieri este mai mic, in timp ce curieratul intern la nivel national a fost anul trecut de aproximativ 80 milioane de euro. La aceste sume s-au adaugat 60-70 milioane de euro pe curieratul international. Astfel, daca anul trecut, piata a fost de circa 140-150 milioane de euro, in acest an s-ar putea apropia de 200 milioane de euro", a mai spus Badescu. Badescu este de parere ca piata curieratului rapid intern si international va creste, in urmatorii trei-patru ani, cu aproximativ 30-40% anual. Valoarea pietei este data de volumul expedierilor, care a inregistrat cresteri semnificative de la an la an, dar si de cifra de afaceri a companiilor de curierat, reprezentantii acestora estimand cresteri de 30-50% ale vanzarilor, pentru 2007.

Afirmatiile reprezentantului AOCR sunt sustinute si de alti jucatori din piata.

Curieratul expres intern ar putea cunoaste o crestere de circa 30% anual, incurajata, mai ales, de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana", a declarat Gian Sharp, directorul general al DHL Romania. Lucian Aldescu, manager general Pegasus Courier, si Augustin Plesea, presedintele Cargus impartasesc intru totul opinia oficialului DHL. In plus, Aldescu si Plesea sunt de parere ca o astfel de crestere este justificata in special prin dezvoltarea pietei si diversificarea serviciilor.

Gian Sharp, de la DHL, care spune ca piata romaneasca nu a ajuns inca la maturitate, crede ca, la nivel local, curieratul rutier va castiga tot mai mult teren in fata curieratului aerian, ca efect al eliminarii barierelor vamale. Aceasta nu exclude posibilitatea ca pe piata romaneasca sa-si faca aparitia companii mari, prezente deja in regiune.

Prezenta internationala. "In Romania sunt prezenti cei mai mari jucatori internationali, respectiv DHL, TNT, UPS si FedEx. Acestora li s-ar putea alatura, intr-un viitor mai mult sau mai putin indepartat, GLS, care ar putea intra pe piata romaneasca fie prin achizitie de companie locala, fie prin investitie de la zero (greenfield). Din cate am observat, GLS vrea sa intre prin greenfield", a adaugat Octavian Badescu.

De altfel, tendinta de crestere se observa peste tot in lume. Potrivit datelor publicate de Euromonitor, piata serviciilor de curierat rapid este in crestere in aproape toate tarile din lume, in Statele Unite urmand sa atinga, pana in 2009, valoarea de 17 miliarde euro (56,3 miliarde dolari), cu o crestere de circa 20% anual. Conform acelorasi studii, sectorul care va avea cea mai rapida crestere la americani este cel prin intermediul mijloacelor de transport terestru, care ar putea genera, in 2009, aproximativ 9,6 miliarde euro (31,7 miliarde dolari), reprezentand peste 55% din totalul pietei.

Pentru Germania, estimarile Euromonitor se opresc la 4,5 miliarde euro (15,3 miliarde dolari) in 2009, cu o crestere de 15% pe an. De altfel, cel mai dinamic sector din Germania il constituie livrarile expres. Raportat la regiune, Romania se va putea compara cu unele state membre UE abia peste cativa ani. Potrivit lui Badescu, piata din Ungaria s-a situat, in 2005, la aproximativ 150 milioane de euro, cu 50% peste cea din Romania. De asemenea, piata de curi­erat din Europa Centrala si de Sud-Est va ajunge, pana in 2010, la 2,7 miliarde de euro, a estimat Adrian Mihai, director general Fan Courier.

Parteneriate in regiune. Jucatorii de pe piata autohtona vor sa prinda cote importante in regiune cu ajutorul parteneriatelor, spune Badescu. De altfel, recent, managerul general al Pegasus Courier, Lucian Aldescu, a anuntat ca vor intra pe piata din Bulgaria la 1 iulie, prin incheierea unui parteneriat cu o firma de curierat din regiune. Reprezentantii companiei nu au precizat cine sunt partenerii pentru extindere, mentionand doar ca este vorba despre una dintre cele mai importante firme din Bulgaria.

"Piata pentru servicii postale s-a liberalizat in Bulgaria inca din acest an. Astfel, firmele de curierat pot sa indeplineasca toate serviciile postale pe care le indeplineste in prezent doar Posta Romana. Bulgarii au inceput deja batalia pentru serviciile postale, in timp ce noi va trebui sa asteptam", a explicat Aldescu. Pe de alta parte, sunt companii care ar putea incheia parteneriate cu firme internationale prezente deja in Romania, pentru a-si completa portofoliul de servicii. "Avem in derulare parteneriate cu doua companii internationale - FedEx si TransBalkan, scopul fiind acela de a oferi clientilor servicii internationale", a declarat Adrian Mihai, director Fan Courier.

Ambitiile companiilor autohtone nu se opresc doar la dezvoltarea de parteneriate. Bogdan Carcu, presedintele Curiero, a declarat ca, pana in 2009, firma pe care o conduce va deveni lider pe piata curieratului intern, dupa care va fi vanduta unui jucator international. Pentru 2007, Curiero si-a propus dublarea cifrei de afaceri pana la 16,6 milioane de euro.

Concurenta. Pe piata autohtona, cele mai mari companii care opereaza sunt Fan Courier (cifra de afaceri 2006 - 22,5 milioane de euro), Cargus (cifra de afaceri in 2006 - 20 milioane de euro), TCE Logistica (cifra de afaceri in 2006 - 8,5 milioane de euro) si Curiero (cifra de afaceri in 2006 - 8 milioane de euro). In ceea ce priveste concurenta intre companiile internationale prezente in Romania, DHL detine o cota de piata de peste 40%, fiind urmata de TNT (30,2%), UPS (14%) si FedEx (5,3%).

Portofoliu
Ca si clienti, cea mai mare pondere in businessul companiilor de curierat o au bancile, companiile farmaceutice si cele care importa piese auto sau componente pentru calculatoare.

Posta pierde clienti
Inca de anul trecut, Posta Romana a inceput sa piarda teren in favoarea companiilor de curierat. "Posta e mai puternica doar la nivelul trimiterilor postale, dar nu si la nivelul serviciilor de curierat. In prezent, putem spune ca, pe curierat national, posta reprezinta sub 5% din piata", a mai declarat Octavian Badescu. De altfel, potrivit acestuia, avantajul Postei este ca ofera servicii de curierat rapid nu doar in orasele mari, ci si in zonele rurale. Cu toate acestea, chiar si acest segment este amenintat de companiile de curierat. Recent, reprezentantii Curiero au anuntat ca vor sa acopere cu serviciul postal 80% din mediul rural. Curiero este primul operator national de curierat care a lansat un serviciu postal privat. "Segmentul de posta reprezinta o oportunitate de dezvoltare pentru piata de curierat, in ciuda restrictiilor tarifare reglementate. Concurenta in aceasta zona este benefica si va creste calitatea serviciului", a declarat Bogdan Carcu, presedinte Curiero.

"Curieratul expres intern ar putea cunoaste o crestere de circa 30% anual, incurajata, mai ales, de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana Gian Sharp director general al DHL Romania

"Segmentul de posta reprezinta o oportunitate de dezvoltare pentru piata de curierat, in ciuda restrictiilor tarifare reglementate. Concurenta in aceasta zona este benefica si va creste calitatea serviciului. Bogdan Carcu presedinte Curiero.