office@sameday.ro / 021 - 637.06.60
0730.240.245 / 0731.440.450
SAMEDAY IN PRESA
Postasii privati au livrari de 200 de milioane de euro
[22.11.2007]
sursa: Capital

Cresterea costurilor de operare si a traficului va scumpi expedierile. Companiile de curierat, excluzand Posta Romana, vor derula in acest an afaceri de 200 de milioane de euro. Suma este cu peste 30% mai mare decat cea inregistrata anul trecut. Principalul motor al acestei evolutii este cresterea economica.

Cine vrea sa isi faca o idee despre cum merge economia unei tari se poate uita la evolutia industriei de curierat. Daca aceasta infloreste, inseamna ca economia merge foarte bine. Iar in Romania semnele sunt bune. Reprezentantii industriei de curierat asteapta o evolutie buna a pietei si in anii viitori. Ei prognozeaza ca, in 2010, piata controlata de firmele private va depasi 300 de milioane de euro. Dar asta nu inseamna ca vor veni vremuri bune pentru toti jucatorii. In afara de cresteri importante, domeniul va fi caracterizat si de intensificarea concurentei si consolidare. "In ultimii ani, au aparut multe firme, ca ciupercile, pentru ca au mirosit ca aici se pot face bani. Dar ideea e ca vremurile frumoase in care se faceau bani buni din curierat s-au terminat, acum marjele sunt din ce in ce mai mici, si investitiile necesare, din ce in ce mai mari", spune Octavian Badescu, secretar general al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania (AOCR). "Ca sa tii pasul in curieratul generalist, nu mai e usor, cu atat mai mult cu cat multinationalele se vor implica din ce in ce mai puternic in perioada urmatoare. Singura supapa pentru companiile mici ramane specializarea", adauga Octavian Badescu.

Si directorul Fan Curier considera ca piata a trecut intr-o noua etapa, in care cei ce vor sa intre in acest domeniu au sanse de reusita numai daca se adreseaza unei nise. In plus, acesta apreciaza ca intrarea unui nou jucator international pe piata interna se va face, cel mai probabil, prin achizitia unei companii autohtone. "Piata este in crestere, insa momentul atingerii maturitatii nu este departe. Exista sanse ca noi competitori sa intre pe piata, insa doar pe anumite nise si servicii specializate. Dar de la a intra pe piata si pana la succes este cale lunga", spune Neculai Mihai, director FAN Courier.

Conform Institutului National de Statistica, in primele sapte luni ale acestui an, in Romania, serviciile de posta si curierat oferite intreprinderilor au avut o valoare de 791 milioane lei (234 milioane de euro). Pe aceasta piata, cel mai mare jucator ramane Compania Nationala Posta Romana SA, care detine, inca, monopolul pe anumite segmente. Operatorul de stat a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de peste 231 milioane de euro.

Restul pietei interne de curierat este impartita de mai multe companii private, ce pot fi grupate in doua esaloane, in functie de dimensiunea jucatorilor. Din primul fac parte firmele Fan Curier si Cargus, care detin impreuna peste 50% din piata. Cel de-al doilea este format din mai multe firme autohtone, care au cote de piata comparabile, cum ar fi Curiero, Pegasus sau Roexpres. Conform AOCR, expedierile internationale sunt dominate de firmele multinationale TNT si DHL, urmate la distanta de catre reprezentantii UPS si FedEx.

O caracteristica a pietei autohtone este diferentierea slaba intre competitori, toti jucatorii mari oferind o acoperire geografica similara si aceleasi tipuri de servicii. Aceasta permite clientilor sa schimbe foarte usor furnizorul de servicii. "Competitorii incearca sa se distinga prin nivelul de calitate al serviciilor si prin rapiditatea de raspuns la nevoile clientilor, oferind servicii aditionale. In acest moment, in piata s-a depasit etapa in care prioritara era cresterea portfoliului de clienti si se intregistreaza eforturi sporite pentru fidelizarea acestora", spune Teodora Radulescu, directorul de marketing al Curiero.

Dar, in viitorul apropiat, fidelizarea va trebui facuta in contextul in care clientii vor plati mai mult pentru servicii. "Preturile vor mai creste, in special ca urmare a cresterii costurilor cu forta de munca si a traficului infiorator ce scade productivitatea intr-un Bucuresti care genereaza circa jumatate din volumul de curierat la nivel national", conchide Octavian Badescu.

Firmele, clienti fideli
90% din clientii companiilor private de curierat sunt firme. Desi reprezinta numai 10% din clienti, cererea persoanelor fizice este tot mai mare datorita dezvoltarii comertului electronic si teleshoppingului.