office@sameday.ro / 021 - 637.06.60
0730.240.245 / 0731.440.450
SAMEDAY IN PRESA
Traficul din Bucuresti si costurile in crestere duc tarifele curierilor mai sus cu 10%
[1.10.2007]

Starea proasta a infrastructurii din Romania si costurile in crestere determina o mare parte dintre companiile de curierat din Romania sa ia in considerare o marire a preturilor cu circa 10% in perioada urmatoare.

"Preturile vor creste cu circa 10%-20% in special datorita costurilor mai mari cu forta de munca si a traficului din Bucuresti, care scade productivitatea. Trebuie sa tinem cont ca Bucurestiul genereaza circa jumatate din volumul de curierat la nivel national", a spus Octavian Badescu, secretar general al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania. Badescu apreciaza ca in Ungaria preturile sunt usor mai ridicate decat in Romania, spre deosebire de Bulgaria unde sunt mai scazute, dar tendinta este tot de crestere.

"Ungaria are tarife mai mari in conditiile in care suprafata ei este la jumatate fata de cea a Romaniei, relieful este plat iar infrastructura rutiera net superioara, iar factori care se traduc in costuri de transport sunt sensibil mai mici. Bulgaria, pe de alta parte, calca pe urmele Romaniei si din acest punct de vedere, iar problematicile cu care se confrunta piata sunt relativ similare, intensificarea concurentei, scaderea profitabilitatii si criza fortei de munca care se manifesta in special in orasele mari", adauga Badescu.

Costurile cu forta de munca, starea drumurilor din Romania, cresterea pretului combustibilului, precum si nivelul ridicat al investitiilor determina compania Curiero, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata locala, sa mareasca tarifele in luna octombrie cu peste 10%.

"Curiero a decis ca sa majoreze tarifele pentru serviciul de curierat rapid cu expediere in 24 de ore. Cresterea tarifelor intre 10 si 30% pentru clientii actuali nu se va realiza insa uniform, ci particularizat pentru fiecare client, in functie de volumele individuale de expedieri", spune Bogdan Carcu, presedintele Curiero. Potrivit lui Carcu, mentinerea preturilor la un nivel scazut, sub cele din domeniu, nu mai este posibila in conditiile schimbarilor survenite in piata.

"Ne asteptam ca portofoliul actual de clienti ai acestui serviciu sa se pastreze in proportie de 70% ca urmare a modificarii tarifelor, fara ca aceasta situatie sa afecteze negativ cresterea cifrei de afaceri", afirma Carcu. Astfel, daca pana acum curierii s-au batut in tarife cat mai mici, cresterea exigentei clientilor ii determina sa faca investitii pe masura, ceea ce se observa in marjele de profit in scadere.

"A existat un razboi al tarifelor mici pe piata din Romania, insa cerintele incep sa creasca, iar costurile se duc in sus", spune Bogdan Zafiu country sales&marketing manager al TNT.
TNT isi asigura cea mai mare parte din afacerile din Romania din expeditiile internationale care, potrivit lui Zafiu, sunt mai profitabile decat cele domestice, astfel ca nu prevede o crestere a tarfifelor in urmatoarea perioada.

Mai multi curieri din Romania au asistat in prima parte a anului la o scadere a marjei de profit fata de anul trecut, printre acestia numarandu-se primii jucatori de curierat intern, Cargus si Fan Courier. Astfel, marja de profit a companiei Cargus a coborat in acest an la 5%, fata de aproape 10% anul trecut. In acest context Augustin Plesea, directorul Cargus, ia in calcul posibilitatea de a mari cu circa 10% tarifele pana in toamna. Cargus a inregistrat anul trecut afaceri din curierat intern de 20 de milioane de euro si un profit net de 2,1 milioane de euro. Si Fan Courier, companie care a rulat anul trecut afaceri de 21,5 milioane de euro si a inregistrat un profit de cinci milioane de euro, pregateste in acest an o marire a preturilor.

"Studiem si luam in considerare posibilitatea de a mari tarifele, motivul fiind cresterea cheltuielilor de exploatare. Inca nu s-a luat o hotarare in acest sens, nu au fost stabilit nici procentul de crestere, dar cel mai probabil aceasta modificare se va intampla in urmatoarele trei-patru luni", a spus Adrian Mihai, directorul Fan Courier. Marja de profit a companiei a scazut in comparatie cu anul trecut cu 3%-4%, aceasta fiind si tendinta pietei pe termen mediu, potrivit reprezentantilor companiei.

Un alt jucator de pe piata, TCE Logistica, ia in considerare o marire a tarifelor la inceputul anului viitor, in conditiile in care costurile se vor mentine in crestere. "Daca pretul la combustibil va creste, iar cursul leu-euro va ramane asa, probabil va fi necesara o crestere a tarifelor pe partea de LTL just in time, adica transportul de colete cu greutate mare, in timp definit, de 48 de ore. Pe acest segment am marit si la inceputul anului tarifele cu circa 15%. Pe curierat insa, au ramas neschimbate si intentionam sa le mentinem", a spus Sorin Sofian, directorul TCE Logistica.

Piata privata de posta si curierat din Romania si-a confirmat anul trecut potentialul de crestere, ajungand la 130 de milioane de euro, fata de 100 de milioane de euro in 2005, context in care majoritatea companiilor de curierat au avut cresteri considerabile ale afacerilor. Dupa primele sase luni ale anului companiile isi continua cresterile de peste 30% ale afacerilor, insa marjele de profit nu se mai anunta la fel de promitatoare.

Principalii jucatori de pe piata de curierat international sunt DHL si TNT, in timp ce pe piata de curierat intern activeaza Fan Courier, Cargus, Curiero sau TCE Logistica.

O piata de 300 mil. euro in 2010

  • Curieratul avanseaza anual cu circa 30%, principalul motor fiind cresterea economiei
  • Curierii trebuie sa investeasca anual in tehnologie si in flota pentru a face fata volumelor din ce in ce mai mari si concurentei
  • Costurile pe piata de curierat sunt in crestere, atat in ceea ce priveste forta de munca, cat si combustibilul, astfel ca mai multe companii de pe piata se confrunta cu marje de profit mai mici
  • Marjele de profit ale operatorilor de curierat intern au scazut in prima parte a anului cu circa 5%, companiile cautand solutii pentru a se mentine
  • Tarifele pe curieratul intern vor creste cu circa 10% in urmatoarea perioada pentru a acopri cresterea costurilor
  • Companiile care presteaza servicii de curierat international beneficiaza de o profitabilitate mai crescuta, potrivit reprezentantilor de pe piata
  • Piata curieratului international este dominata de TNT si DHL, care detin impreuna peste 80% din aceasta piata. TNT si DHL se lupta pentru cota de piata si la nivel international
  • Mai multe companii si-au anuntat intentia de vanzare in 2008-2009, pana atunci profitand de ritmul mare de crestere de pe piata. Printre acestia se numara TCE Logistica si Curiero
  • Concurenta devine din ce in ce mai puternica, jucatori precum GLS sau C.S. Cargo intrand pe piata locala, iar sirul lor nu se va opri aici
  • Companiile mici ar putea sa reziste pe piata daca s-ar axa pe segmente de nisa sau doar pe curieratul local, operat in Bucuresti
  • Piata privata de posta si curierat din Romania si-a confirmat anul trecut potentialul de crestere, ajungand la 130 de milioane de euro, fata de 100 de milioane de euro in 2005
  • Anul acesta se asteapta o crestere tot de 20%-30% a pietei, cea mai mare parte a companiilor de pe piata avand la sase luni cresteri conform acestei estimari