office@sameday.ro / 021 - 637.06.60
0730.240.245 / 0731.440.450
SAMEDAY IN PRESA
Curieratul de nisa, sansa firmelor mici

RBT: Cum caracterizati piata de curierat din Romania?
Octavian Badescu: Este mult sub potential. Prin comparatie, la momentul actual, este sub piata din Ungaria, chiar daca aceasta tara, ca dimensiune si populatie, nu este nici cat jumatate din Romania. Se preconizeaza ca dintre toate tarile est-europene, Romania si Bulgaria vor avea cele mai rapide rate de crestere a volumului de trimiteri.

RBT: Cum apreciati ca vor evolua aceste servicii in Romania?
O.B.: Consider ca vom asista la o accelerare a trendului ascendent inregistrat in ultimii ani. Estimez ca va fi o crestere in jur de 25-30%, cu precadere pe curieratul international. Datorita integrarii in Uniunea Europeana, va creste, cu siguranta, si volumul de expedieri, atat la export, cat si la import. Trebuie luat in calcul faptul ca vor veni noi companii straine in Romania, ceea ce va duce si la cresterea volumului de transport. De asemenea, tendintele la nivel mondial si european sunt de crestere a transporturilor in regim expres. Si in Romania, cresterea economica antreneaza necesitati sporite de transport rapid.

RBT: Cat estimati ca va mai creste piata? Si pana cand?
O.B.: Previziunile studiilor internationale arata o crestere a pietei romanesti pana in jurul valorii de 300 de milioane de Euro, la nivelul anului 2010. Dupa parerea mea, aceasta estimare ar putea fi chiar depasita. La nivel european, piata este de ordinul zecilor de miliarde de Euro, iar Franta, Germania si Marea Britanie reprezinta impreuna cam jumatate din acest volum.

RBT: Dar sunt deja foarte multe firme de curierat in Romania.
O.B.: Deoarece este in crestere, piata inca mai suporta nou veniti, mai ales daca intrarile se fac prin achizitii, pentru ca este nevoie de expertiza locala. De anul trecut, se remarca o tendinta de consolidare, care se va accentua in viitor, pentru ca sunt firme straine care vor intra pe piata prin achizitia unor furnizori domestici.
Profitabilitatea companiilor romanesti este in scadere, pentru ca au aparut foarte multe companii in ultimul an si toate vin cu preturi din ce in ce mai mici. Pe de alta parte, costurile cresc - este vorba despre combustibil, forta de munca. Pe fondul acestei scaderi de profitabilitate, a cresterii volumului si a deschiderii Romaniei catre Uniunea Europeana, vor aparea firme mari, din strainatate, dispuse sa cumpere, sa aiba o investitie de tip greenfield sau chiar un joint venture, cu o alta companie.

RBT: De ce este asa de atractiva Romania pentru firmele de curierat de peste hotare?
O.B.: Ca pozitionare, tara noastra constituie un avantaj strategic. De altfel, acest lucru se observa si in tendinta multor mari companii care isi stabilesc aici sediile pentru dezvoltarile regionale. La fel vor face si firmele de transport si logistica. Una dintre optiuni pentru o companie de transport si logistica este achizitionarea unui operator de curierat care sa faca livrarile pana la usa clientului. Sunt cateva companii de logistica mari in Europa, care ar putea sa achizitioneze firme de curierat romanesti. Dupa parerea mea, nu exista suficiente companii de curierat puternice, in stare sa atraga cumparatori, fata de cati investitori interesati ar fi, mai ales daca luam in considerare si fondurile de investitii.

RBT: Care sunt sansele de reusita pentru companiile mici?
O.B.: Daca firmele locale de curierat nu vor reusi sa dezvolte parteneriate strategice cu retele internationale si sa-si creasca foarte mult aria de acoperire, volumul, daca vor continua sa se axeze pe curierat generalist, nu vor avea sanse in competitia cu cele sase mari puteri europene: cei patru integratori - DHL, TNT, UPS, FedEx, plus cele doua conglomerate postale foarte puternice, cu subsidiarele lor de curierat - La Poste/DPD si Royal Mail/GLS. Retelele de curierat ale acestora din urma, in mod cert, daca ne uitam la evolutiile din celelalte tari europene, vor intra pe piata din Romania. Trebuie luate in considerare si firmele de logistica si transport care vor putea prelua companii de curierat pentru a-si optimiza serviciile.
Firmele mici vor avea sansa continuarii pe segmente de nisa. Afacerile vor merge pe segmente precum curieratul local, transporturile speciale pentru aparatura electronica sau pentru marfa cu cerinte de conditii termice stricte. De asemenea, pe piata europeana mai exista si curierat cu livrare in aceeasi zi, cu o pondere intre 5 si 7 la suta din totalul serviciilor de profil, care nu se prea practica in Romania, decat la nivel local si pentru ca in prezent cererea este destul de mica. Curieratul local in provincie este un alt segment de nisa pe care firmele nu s-au concentrat, deoarece a fost loc pentru evolutii bune in curieratul generalist. Acum, accesibilitatea pietei de curierat generalist se va ingusta din ce in ce mai tare.

RBT: Cum au evoluat preturile pentru serviciile de curierat?
O.B.: In ultimii ani, preturile au scazut continuu. In 2006, s-a inregistrat o tendinta de stagnare si, usor-usor, cred ca vor incepe sa mai si creasca. Sunt costuri mari, iar pentru a rezista pe piata e nevoie de ajustari de tarife.

RBT: Unde se situeaza preturile acum?
O.B.: Pentru Bucuresti, variaza intre 1 si 5 Euro/trimitere. La nivel national, oscileaza intre 3 si 6 Euro, ca pret de pornire. Pentru curieratul international, pretul porneste acum de pe la 25 de Euro, insa datorita disparitiei barierelor vamale exista posibilitatea de a mai scadea in viitor.

RBT: In ce masura se va dezvolta curieratul international?
O.B.: Fara bariere vamale, timpii de tranzit vor scadea, la fel si costurile, volumul va creste, UE devenind o singura piata. Se va face mai mult curierat rutier international, nu numai aerian.

RBT: Sunteti secretar general al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania. Cum poate ajuta acest organism firmele de profil?
O.B.: Asociatia este intr-o faza incipienta, functioneaza de vreo doi ani, ceea ce nu este foarte mult timp in comparatie cu firmele de curierat, care au inceput sa apara de prin \'91. O explicatie pentru formarea tardiva a acestui organism ar fi faptul ca majoritatea companiilor de curierat au pornit din alte firme de curierat, ceea ce a lasat in urma orgolii ranite. Acest lucru a intarziat operatorii sa se aseze la o masa si sa vada ce-i apropie, sa vada ca exista problematici comune, specifice curieratului, la care sunt necesare abordari comune. De exemplu, in domeniul reglementarii pietei, ANRC sau orice alt organism de profil trebuie sa dialogheze cu cei din piata. Si nu pot sta de vorba doar cu o singura firma. Au nevoie de pareri impartasite, deci de o asociatie. Acesta este unul dintre scopurile asociatiei - acela de a avea o contributie la cadrul legislativ. Pe de alta parte, exista tipuri de furnizori comuni si aici s-ar putea ca, prin abordari comune, sa se obtina facilitati, beneficii pentru toti operatorii de curierat. De pilda, pentru ca firmele de curierat au nevoie de foarte mult combustibil, am initiat un parteneriat cu o companie furnizoare de combustibil. Daca o firma consuma o anumita cantitate de benzina, o asociatie va consuma de "n" ori acea cantitate si se poate vorbi de reduceri. Adoptarea unor politici comune poate aduce beneficii si pentru furnizori si pentru noi. Totodata, membrii AOCR au privilegiul de a fi mai bine informati. Ca peste tot, si in piata de curierat sunt clienti rau-platnici sau angajati cu probleme. Acest fel de cazuri sunt impartasite membrilor asociatiei prin intermediul site-ului nostru, www.aocr.ro