office@sameday.ro / 021 - 637.06.60
0730.240.245 / 0731.440.450
SAMEDAY IN PRESA
Curieratul de nisa si provocarile sale
[23.05.2008]

de Octavian Badescu, Secretar General al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania

Esenta curieratului presupune transportul in foarte bune conditii a unor produse (plicuri, colete, flori, samd) dintr-un punct dat (sediul expeditorului) intr-un punct ales (sediul destinatarului) intr-un interval de timp cat mai scurt si determinat.

Particularitatile cu care se confrunta aceasta industrie, si mai precis, piata romaneasca actuala de curierat, rezida dintr-o crestere anuala de 30 % a solicitarilor pentru marfuri transportate in regim de curierat utilizand o infrastructura rutiera execrabila, cu o capacitate de transport in scadere evidenta. Un trafic infernal - cu precadere in marile orase (mai ales intr-un Bucuresti care este generator a 50 % din volumul de trimiteri) - si o criza fara precedent a resurselor umane intr-un business "labour intensive" mai ales la nivel de curieri si soferi.

Avem de-a face, pe de o parte, cu variatii de volum ale caror varfuri de sarcina apar in anumite perioade ale anului si chiar in mijlocul unei zile obisnuite de lucru, iar pe de alta parte, exista si perioade in care nu se intampla aproape nimic, capacitatile operationale ramanand practic neacoperite. Aici vorbim de o piata cu o concurenta ce a crescut in ultimii ani cu mult peste maximul pietei, determinind astfel si un nivel mediu al preturilor nominale mai scazut decat acum 5 ani in conditiile in care patrund puternic pe piata multinationalele.

Suna bine pentru un investitor? Ati risca intr-un astfel de domeniu? In cunostinta de cauza, nu as recomanda asta nimanui, mai ales daca nu cunoaste business-ul pe de-a intregul si dedesupturile unei astfel de afaceri. Romania ofera actualmente suficiente oportunitati de investitie mult mai profitabile, cu un efort mai scazut si cu o doza de risc semnificativ mai mica. Insa quintesenta antreprenoriatului, cred eu, consta in a privi problemele ca pe oportunitati si tocmai maniera de depasire a acestor obstacole va face diferenta intre firmele din industrie in 2008.

Curieratul de nisa este un concept nou in Romania aparut in contextul realitatilor descrise mai sus, in ideea in care pentru un antreprenor in domeniu acest fapt reprezinta una dintre putinele sale cai catre succes. Exista companii de curierat specializate pe livrarile in regim postal, companii axate pe livrarile imediate, pe livrarile de flori, pe livrarile in Bucuresti, pe livrarile de produse refrigerate, samd, lista poate fi chiar infinita daca am aminti si alte elemente potentiale de diferentiere precum "livrari facute exclusiv de fete cu parul lung si blond", exagerand desigur. Intr-o lume in care IT-ul si globalizarea comprima timpul si spatiul, in care a sta pe loc inseamna a ramane in urma, companiile de curierat vor fi rapide sau nu vor mai exista deloc. Rapiditate in insusirea lectiilor si in transpunerea in fapte pentru a putea fi generat un avantaj competitiv asta este tot ce se cere acum. Aceleasi realitati care odata au constituit premise initiale, pot fi privite de aceasta data de catre un antreprenor dintr-o alta perspectiva, mult mai provocatoare.

Avem de a face cu o piata in continua crestere (accelerata) in care comprimarea timpului datorita cresterii vitezei de comunicare face ca necesitatea pentru transport rapid sa creasca. O piata in care datorita conjuncturii caracterizate prin lipsa acuta a resurselor umane, infrastructura deficitara si traficul terifiant, calitatea serviciilor a scazut foarte mult determinind multi clienti sa redemareze procese de selectare a furnizorilor, lasand loc asftel noilor jucatori de pe piata. In acelasi timp, cresterea economiei si a nivelului de trai determina clientii sa puna din ce in ce mai mult pret pe calitatea serviciului, avand si resurse sa si-o permita. Reculul din ultimii ani al preturilor a facut din curierat un serviciu atat de ieftin incat furnizorii au ajuns la limita supravietuirii, deficitari in infrastructura si tehnologie, de aici inainte intervenind selectia naturala si o crestere progresiva a tarifelor. In sfarsit, vorbim de un mediu in care firmele din domeniu existente pe piata vin in general cu oferte similare atat la nivelul serviciilor, cat si ca pret, neexistind diferentieri substantiale.

Acum suna mai bine pentru un antreprenor? Ati investi intr-un astfel de domeniu? Eu am pariat deja pe el prin proiectul Sameday Courier si probabil ca nu voi ramane singurul intrucat curieratul de nisa are destule chei catre succes care pot fi accesate de catre specialisti: dezvoltarea unui brand puternic, bazat pe diferentiere; oferirea de servicii unicat pentru evitarea competitiei si crearea unui monopol cel putin temporar, servicii superioare calitativ, cu valoare adaugata, personalizate si implicit preturi mai mari; servicii pentru care sa fie necesari un numar redus de oameni si o structura de costuri flexibila, preponderent de tip variabil; selectarea si fidelizarea clientilor si a competentelor cheie din firma, si nu in ultimul rand, inovatie in maniera de organizare interna si in oferta.

Doar ca este nevoie sa fii extrem de puternic intrucat in lumea niselor trebuie sa fii cel putin in primii doi ca sa insemni ceva. Dar este de preferat sa insemni ceva pentru cineva decat nimic pentru toata lumea sau, mai rau, nimic pentru nimeni.