office@sameday.ro / 021 - 637.06.60
0730.240.245 / 0731.440.450
SAMEDAY IN PRESA
Expedierile generate de comertul electronic vor reprezenta 100 milioane de euro in afacerile curierilor in urmatorii ani

Dezvoltarea comertului electronic in Romania va determina, in urmatorii ani, o crestere a afacerilor curierilor pe acest segment, in prezent cumparaturile online insumand aproximativ 10% din afacerile derulate in aceasta industrie. Astfel, dintr-o piata a carei valoare depaseste, in prezent, 200 milioane de euro, curierii au afaceri care trec de 20 milioane de euro si care ar putea creste, in urmatorii doi-trei ani, de pana la cinci ori, ajungand la 100 milioane de euro.

"Pana la finele acestui an, ponderea livrarilor pentru expedierile magazinelor online va creste, insa nu va depasi 15%. Aceasta crestere este observata la nivel european, in conditiile in care oamenii nu mai au timp pentru cumparaturi si apeleaza la comertul electronic", a declarat Octavian Badescu, secretar general al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania (AOCR).

Cresterea livrarilor datorate comertului electronic a inceput sa fie observata inca de acum doi-trei ani, cand romanii au devenit brusc interesati de cumparaturile online.

"Un domeniu al carui ritm de crestere este de 100% anual, in ultima perioada, nu are cum sa nu interfereze cu dinamica de ansamblu a pietei de curierat", a declarat Bogdan Zafiu, Sales&Marketing manager TNT Romania. Acesta este de parere ca, pe viitor, vor fi inregistrate in continuare cresteri generate de acest tip de comert, precum si de nivelul de acces la internet. "Ceea ce va face diferenta va fi capacitatea operatorilor de pe piata de comert online de a accesa si deservi clientii de pe teritoriul national. Cumparaturile online au ca resort motivational presiunea timpului si impun o rigoarea legata de livrarea rapida si sigura", a adaugat Zafiu.

Un alt mare jucator de pe aceasta piata, DHL, mizeaza pe dezvoltarea afacerilor generate de acest sector. "Expedierile online au inregistrat o crestere ca pondere in totalul cifrei de afaceri a DHL International Romania si estimam aceeasi dinamica in urmatoarea perioada, in conditiile in care asistam la dezvoltarea intr-un ritm accelerat a comertului electronic in Romania", a precizat Gian Sharp, managing director al DHL Romania.

Astfel, daca in urmatorii doi-trei ani curieratul rapid intern si international va deveni o piata de aproape jumatate de miliard de euro, cu cresteri anuale de 30-40%, iar ponderea livrarilor pentru expedierile magazinelor online se va dubla, ajungand la 20-25%, atunci putem vorbi de afaceri ale curierilor de peste 100 milioane de euro, generate de acest tip de comert.

"Avem contracte cu toata industria, domenii cum sunt cosmeticele, bancile, farma sau magazinele online, care au crescut foarte mult in ultimul an si vor creste in continuare", a declarat Felix Patrascanu, managing director FAN Courier. Acesta a precizat ca aproximativ 7-10% din afacerile companiei inseamna magazinele online. "Avem un departament pe care l-am numit expeditii speciale. Cred ca acest segment va creste semnificativ in urmatorul an. Ar putea insemna 15% din afacerile FAN Courier", a spus Patrascanu.

Totodata, reprezentantii Pegasus au declarat ca peste 10% din totalul cifrei de afaceri sunt generate de clientii cu profil - comertul online. "Cu siguranta, acest procentaj va creste si ne bazam, cand spunem acest lucru, in primul rand pe evolutia comertului electronic in Europa. In viitor, intentionam sa dezvoltam proiecte care sa orienteze departamentele noastre de vanzari catre aceste segmente de piata, intrucat se dovedesc a fi dintre cele mai profitabile", au subliniat acestia.

Pe de alta parte, Augustin Plesea, managerul Cargus, vede o dublare a livrarilor pentru expedierile magazinelor online, pana la finele acestui an urmand sa reprezinte 20% din afaceri. Competitori. In prezent, piata locala este dominata de multinationalele DHL si TNT, care au derulat afaceri de peste 40 milioane de euro anul trecut. Pentru a-si consolida pozitia in piata, DHL a preluat, in luna aprilie, operatorul local Cargus, printr-o tranzactie evaluata de analistii din piata la 50 milioane de euro. DHL si Cargus vor continua sa-si desfasoare activitatea ca entitati separate, isi vor pastra angajatii, brandul si tipurile de servicii oferite.

Pe piata locala, principalul concurent al Cargus este Fan Courier, despre care s-a zvonit in piata ca va fi cumparat de TNT, cel mai important competitor al DHL. Acest zvon a fost insa infirmat de reprezentantii celor doua companii.

Piata de curierat din Romania a fost marcata, in ultima perioada, de schimbari, unele companii fiind vandute, in timp ce altele au ales sa fuzioneze pentru a castiga o cota de piata mai mare. Prima fuziune anuntata a fost intre Curiero, fondata de Bogdan Carcu, si TCE Logistica, controlata de Octavian Radu. Pe de alta parte, achizitiile au impulsionat piata. Asesoft a cumparat 25% din Curiero, UPS a preluat Trans Courier Service, iar GeoPost a achizitionat 80% din Pegasus. "Consider ca aceste achizitii sunt inceputul unor tranzactii, fuziuni sau achizitii, pe o piata foarte dinamica, cu o crestere anuala de peste 30-40%", a declarat Bogdan Carcu, presedintele Curiero.

Piata. In ceea ce priveste comparatia cu alte state din regiune, piata romaneasca de curierat se afla inca in plina dezvoltare. Gian Sharp, de la DHL, considera ca piata romaneasca nu a ajuns inca la maturitate, iar la nivel local, curieratul rutier va castiga tot mai mult teren in fata curieratului aerian, ca efect al eliminarii barierelor vamale. Aceasta nu exclude posibilitatea ca pe piata romaneasca sa-si faca aparitia noi jucatori.

"Unul dintre cele mai dinamice sectoare de activitate, piata de curierat, inregistreaza, in prezent, un ritm accelerat de dezvoltare. Este de asteptat ca ritmul de crestere sa se diminueze in urmatorii ani, ramanand insa superior altor tari din Uniunea Europeana, precum Polonia, Ungaria, Cehia", a adaugat Gian Sharp.

De asemenea, oficialii TNT sunt de parere ca, pentru anul viitor, piata de curierat va inregistra o evolutie pozitiva, cu un ritm mediu de crestere de 20-25%. "Pe de alta parte, va continua procesul de consolidare, precum si patrunderea de noi operatori atrasi de potentialul pietei locale", a mai spus Bogdan Zafiu.

Portofoliu. In privinta clientilor atrasi de companiile de curierat, cea mai mare pondere in business o au bancile, companiile farmaceutice si cele care importa piese auto sau componente pentru calculatoare.

"Multi dintre cei mai importanti parteneri ai nostri, in ceea ce priveste veniturile generate, se regasesc in domeniul automotive, dar si pe segmentul high-tech. Ponderea acestor piete verticale, insumate, se situeaza la circa 15% din total venituri si reflecta dinamica cifrei de afaceri generate pe cele doua ramuri ale industriei", a adaugat oficialul TNT Romania.

Totodata, reprezentantii DHL Romania au declarat ca majoritatea clientilor companiei provin din zona de business, din sectoare precum cel bancar, auto, industria textila sau a bunurilor de larg consum.

Piata 2008
Piata de curierat a avut cresteri anuale de 30-40%. Sursa: Business Standard, pe baza datelor din piata.

 

Valoare piata 250 mil. euro
Ponderea livrarilor pentru expedierile magazinelor online 2008 15%
Valoarea piatei din Bucuresti 5 mil. euro
Crestere 35% fata de 2007