office@sameday.ro / 021 - 637.06.60
0730.240.245 / 0731.440.450
SAMEDAY IN PRESA
2009: intre faliment si oportunitate

Pentru majoritatea antreprenorilor, rezultatele obtinute in 2008 nu difera prea mult de ceea ce prevazusera ei initial pentru aceasta perioada, chiar daca, in ultimele luni, efectele crizei financiare mondiale se simt si la nivel local. Anul 2009 este insa mai greu de previzionat. Pentru cei mai multi intreprinzatori, acesta inseamna scaderea incasarilor, riscul intrarii in blocaj financiar, provocarea gasirii de surse alternative de finantare sau chiar finantarea din surse proprii.

Unii jucatori mici si mijlocii vor iesi de pe piata, altii vor aborda criza ca pe o oportunitate si vor reusi chiar sa-si creasca afacerea. Altii vor lansa afaceri noi, pentru a nu rata oportunitatile care apar in mediul de business.

Criza financiara va duce la disparitia a 10% dintre IMM-uri la sfarsitul lui 2008 si in prima parte a anului 2009, apreciaza Peter Barta, director executiv al Fundatiei Post-Privatizare. In raportul anual din sectorul IMM-urilor, realizat de Ministerul pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, in 2007, numarul IMM-urilor a crescut cu peste 18% fata de anul 2000. Pe fondul crizei financiare, situatia se va schimba insa. “Primele IMM-uri care vor avea de suferit vor fi cele care nu si-au facut un plan de afaceri, care nu sunt suficient capitalizate si care depind, prin contracte, de marile intreprinderi. Daca statul nu ia unele masuri in ceea ce priveste finantarea, in cateva luni vor incepe sa aiba probleme si IMM-urile care au intrat in criza cu ceva bani. In Romania, nu cred ca exista IMM-uri suficient capitalizate, incat sa reziste pe toata perioada crizei”, explica Peter Barta.

Potrivit acestuia, primele masuri pentru finantarea intreprinderilor mici si mijlocii sunt o mai buna gestionare a fondurilor de la bugetul de stat, deblocarea Fondului National de Garantare, precum si reluarea creditarii prin banci si contractarea fondurilor europene. Si Maria Grapini, presedinte FEPAIUS, care detine brandul Pasmatex, spune ca in 2009, ca urmare a crizei, toti jucatorii vor fi extrem de prudenti in materie de investitii. Unii chiar vor stopa dintre acestea.

Va trebui sa gasim solutii pentru finantare, iar cand spunem solutii, nu ne referim la cele oferite de bancile comerciale in prezent. Asteptam o relatie mai buna cu Fondul de Garantare pentru IMM-uri. Noi, exportatorii, vrem sa lucram mai mult cu Eximbank, iar daca am inteles bine, am putea asista la o inghetare a dobanzilor la 14%”, spune Grapini.

Cu siguranta, anul 2009 va fi foarte greu, iar problemele se vor accentua, in cazul in care criza se va prelungi si in anul urmator. “2009 va insemna, ca organizare bugetara, patru ani. Ne vom revizui bugetul trimestrial, iar estimarile de pe un trimestru nu vor semana cu celelalte. Eu, personal, intentionez sa intru pe piata din Macedonia, datorita facilitatilor promise de acest stat. Ma gandesc sa reloc o parte din productia de tesatorie”, a spus Grapini.

In aceasta perioada, dezvoltarea sectorului IMM va depinde foarte mult de modul in care intreprinzatorii isi vor gandi proiectul pe termen lung. In opinia lui Peter Barta, pe langa faptul ca vor disparea dintre IMM-urile existente, cel mai mare pericol va fi sa nu mai apara altele noi. “Aici cred ca este mai importanta ca oricand expertiza consultantilor. In prezent, doar 5% dintre IMM-uri apeleaza la consultanti, dar consider ca folosirea lor ar trebui sa devina o obisnuinta. Cred ca nisele pe care se vor dezvolta noi afaceri in perioada crizei ar putea fi recuperarea de credite, prestarile de servicii sau consultanta”, explica reprezentantul Fundatiei Post-Privatizare.

Pentru domeniul consultantei, 2008 a fost un an de consolidare. Pentru cei care au mizat pe fructificarea oportunitatilor legate de pregatirea de proiecte pentru finantare prin fonduri UE a fost primul an in care s-au putut vedea rezultate concrete. Din fericire, spune Dragos Pislaru, general manager al GEA Strategy&Consulting, consultanta, in general, nu va fi foarte afectata de criza. “Este adevarat ca exista nise de consultanta care, probabil, vor suferi, cum este consultanta de publicitate si promovare. Totusi, in vremuri de criza, apar oportunitati importante legate de consultanta pentru restructurare. Iar pentru consultanta dedicata sectorului public, in vremuri de criza, abordarea keynesiana de a injecta bani publici in economie pare sa o favorizeze”, spune Pislaru. Daca, anul trecut, GEA Strategy&Consulting si-a diversificat gama de servicii si de clienti, tocmai pentru a nu deveni vulnerabili pe un singur segment de piata si a dezvolta si alte zone cu potential, 2009 aduce perspectiva de a avea un salt calitativ major, dupa doi ani de acumulari importante, este de parere Pislaru. “Criza ne influenteaza decizia de a ne indrepta preponderent catre consultanta acordata autoritatilor publice, pastrand insa un segment robust si pentru consultanta dedicata sectorului privat, in special avand in vedere masuri de restructurare si relansare”, explica reprezentantul GEA Strategy&Consulting.

Pentru compania de consultanta in resurse umane Perspective Group, 2008 a insemnat o crestere a cifrei de afaceri cu 43% fata de anul anterior, majorandu-se, implicit, si profitul companiei, ca urmare a cresterii numarului de clienti pentru serviciile de consultanta, dar si pentru cele de evaluare de personal, planificarea succesiunii, recrutare si head hunting. “Rezultatul final pe 2008 este conform planurilor si strategiei de dezvoltare stabilite la sfarsitul anului 2007; diferenta este ca, acum, sunt mult mai greu de facut previziuni realiste pentru 2009, avand in vedere criza economica. Aceasta afecteaza domeniul HR, deoarece unele companii au «inghetat» o parte dintre proiecte, fiind in expectativa si amanand deciziile viitoare”, spune Alina Botezatu, managing partner al Perspective Group.

In domeniul turismului, 2008 a fost “cel mai bun an, pana au venit stirile cu concedierile si falimentele, adica la sfarsitul lunii octombrie”, spune Luminita Alexandru, director general Fortuna Business Travel. De atunci nu au mai aparut actiuni noi, asa cum ar fi trebuit, iar multe firme au anunþat deja ca vor sista actiunile de business pentru 2009, spune Alexandru. Per ansamblu, 2008 a fost un an bun pentru afaceri, pentru ca multe dintre actiuni au fost comandate mai de mult. Dar, in conditiile in care, acum, companiile mari sunt in expectativa, acest lucru se va simti in vanzarile din lunile urmatoare.

Vom incerca sa ne apropiem mai mult de clienti, prin oferte personalizate si foarte bine negociate, ca sa intre in bugete mai stranse. Vom incerca sa vedem cu mult timp inainte toate ofertele speciale care apar si vom realiza o buna parte dintre produsele turistice pe baza acestor oferte speciale, care au preturi mai mici”, spune directorul general Fortuna Business Travel.

Aceasta considera ca amenintarile afacerii in 2009 vin din partea bancilor, care majoreaza aproape lunar dobanzile, din partea firmelor mari care, daca sunt si ele afectate, ar determina ca si activitatea companiei sa stagneze sau sa se reduca. “Sunt firme care, cu siguranta, isi vor pastra actiunile de conferinte, seminarii, team buildinguri si traininguri”, crede Luminita Alexandru.

Anul acesta, relatiile publice vor juca un rol foarte important, crede Ruxandra Scortea, managing director al Action Global Communications, in special pentru companiile preocupate de reputatia lor si de a-si pastra o pozitie de varf pe piata. Acestea ar putea apela mai mult la servicii de consultanta in comunicare, in special, de preventie si gestionare a situatiilor delicate si de comunicare cu angajatii.

Octavian Badescu, managing partner Active Business Solutions, spune ca 2009 inseamna mai multa prudenta in cheltuieli operationale si in politica de “creditare” a clientilor, de incasare a facturilor. De asemenea, vor continua investitiile in marketing, pentru a acapara cota de piata si pentru intarirea pozitiei in piata. In plus, recunoaste Badescu, in 2009 intentioneaza sa demareze un nou business in mediul online, domeniu pe care il considera o oportunitate.

Probabil va fi ultimul proiect in care ma voi implica in paralel cu celelalte. Daca exagerezi, risti sa iti pierzi focusul, iar asta poate fi periculos in orice context, nu doar intr-unul nefavorabil, precum acesta”, spune Badescu.

Pe langa Active Business Solutions, acesta este implicat direct sau indirect in mai multe afaceri - Sameday Courier, More Results Marketing, Field Expert, Retailplus Eastern Europe, Cladoveanu, Badescu&Asociatii. Pentru toate acestea, anul 2008 s-a incheiat conform asteptarilor, cifra de afaceri cumulata fiind de aproximativ 1,5 milioane de euro. “Intentionam sa crestem cifrele de afaceri peste cresterea pietei pe liniile de business de interes strategic si sa cumulam astfel doua-trei milioane de euro fara sa neglijam insa rentabilitatea. Imi place sa privesc “criza” mai intai ca pe un izvor de oportunitati si abia in al doilea rand ca pe o amenintare”, spune Badescu.

In momentul in care conditiile de finantare s-au inasprit chiar daca afacerile arata bine, antreprenorul a decis sa fie prudent si sa se bazeze numai pe resurse proprii. Partea buna a crizei este ca angajatorii au revenit la putere, ceea ce inseamna ca pot fi angajati din nou oameni buni la costuri rezonabile, iar angajatii isi vor creste productivitatea. De asemenea, crede Badescu, este posibil ca anumiti competitori sa fie nevoiti sa iasa de pe piata, si aceasta nu va fi numai un izvor de resurse umane, ci si de cifra de afaceri si chiar de profit, chiar daca piata nu va mai creste ca in anii precedenti.

Marinica Potop, directorul general al producatorului local de vopsele Sarcom, spune ca 2008 a fost asa cum se astepta - afacerea a crescut cu 10%. “Ma asteptam la criza, dar nu stiam cand va veni”, spune acesta. In ceea ce-l priveste, primul efect al crizei este scaderea incasarilor - daca inainte ritmul de plata pentru facturi era de 45 de zile, acum incasarile se fac la 60 de zile. “De aici vine si principalul pericol pe care il vad in 2009: un blocaj financiar pe fondul neincasarii facturilor la timp. Un lant al slabiciunilor de care nimeni nu se poate proteja. Pericolul jucatorilor mici de a intra in faliment va fi mai mare in 2009. Societatile cu imprumuturi mari vor avea probleme”, spune Potop.

Strategia “strangerii randurilor” este cea mai buna abordare pentru depasirea perioadei de criza, crede acesta. “Ce putem face? Sa fim mai atenti cu clientii, asa incat sa nu riscam sa nu mai avem de unde incasa bani. Ma gandesc chiar sa pun la punct impreuna cu distribuitorii o strategie comuna in ceea ce priveste clientii, tocmai pentru a evita situatii critice”, explica Potop.

John Houghton, director de dezvoltare la Mivan Development (compania care dezvolta complexul rezidential NewTown Residence), considera ca, desi la nivel mondial criza economica a afectat domeniul imobiliar, in Romania efectele nu s-au resimtit atat de mult. In 2008, Mivan Development a lansat Liberty Center, cel mai nou mall din Bucuresti, si a continuat lucrarile la NewTown Residence, finalizand in proportie de 90% primul tronson si demarand lucrarile la cel de-al doilea. “In martie 2009 vom intampina noii locatari in apartamente. Pe o piata dificila, caracterizata printr-o atitudine de expectativa a clientilor, ca urmare a dificultatilor in obtinerea finantarii, doar dezvoltatorii cu experienta in domeniu se adapteaza si sunt capabili sa ofere proiecte viabile, adaptate cerintelor clientilor”, spune John Houghton, care precizeaza ca obiectivele companiei pentru 2009 raman aceleasi - finalizarea complexului rezidential.

Criza creste si mai mult potentialul pietei de dezvoltare de solutii software. “In momentul de fata, piata din Romania este subinformatizata, iar solutiile software menite sa genereze reduceri de costuri la nivel administrativ si de exploatare in cadrul companiilor nu au reprezentat o prioritate pana acum pentru firmele locale. In contextul economic actual ele vor constientiza aceasta nevoie. In plus, in plan extern, firmele din Europa si America, marcate de criza financiara, vor urmari sa-si reduca si mai mult costurile prin migrarea unor solutii dezvoltate intern catre firme specializate in outsourcing din Romania”, spune Voicu Oprean, director general, fondator si actionar principal al AROBS Transilvania Software.

Compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ opt milioane de euro, cresterea de peste 35% fata de 2007 fiind in marja estimata. “Ne dorim pentru 2009 o extindere a distributiei produselor noastre la nivel international, in zona Ucrainei si a Rusiei, in special. Pe plan intern, continuam consolidarea pozitiei AROBS pe zona sistemelor de monitorizare flota auto prin GPS”, spune Voicu Oprean. Pentru Medical Finance, una dintre companiile care ofera solutii tehnico-financiare pentru domeniul medical, criza economica aduce atat avantaje, cat si dezavantaje, crede Dan Ion, marketing manager al companiei. Avantajele se refera la faptul ca piata de leasing auto si de echipamente de constructii este in scadere, iar pentru a supravietui, institutiile financiar-bancare (atat banci, cat si IFN-uri) isi vor indrepta atentia catre un alt domeniu de nisa, cum este finantarea de echipamente medicale. Cu toate acestea, spune Ion, marirea costurilor de finantare si conditiile de eligibilitate mai drastice vor face ca mai putini clienti sa poata accesa sume mari de bani. “De aceea, va trebui sa atragem mai multi clienti pentru a ne atinge cifra de afaceri propusa pentru 2009, de 18-20 milioane de euro”, explica acesta.

Anul trecut, compania a realizat o cifra de afaceri de aproximativ 15 milioane de euro, de trei ori mai mare decat in 2007. “Principalele amenintari se refera la cresterea dobanzii de finantare si inasprirea conditiilor de eligibilitate a clientilor, care vor face ca mai putini clienti sa poata accesa sume mari”, spune Dan Ion. 10 sfaturi pentru a trece cu bine de 2009

 

  • Initiati o strategie de consolidare a afacerii si fixati directii clare de actiune, care sa fie si implementate, si controlate cu succes.
  • Analizati-va cu atentie cheltuielile si investitiile. Din cheltuieli puteti reduce, din investitii nu.
  • Analizati-va cu atentie partenerii de afaceri - cu totii asteptam loialitate in vremuri tulburi, nu compromisuri.
  • Minimizati nevoile de finantare prin credite bancare. Pentru investitii, atrageti fonduri de investitii ca parteneri.
  • Nu reduceti preturile, nu intrati intr-o batalie a preturilor; mai bine oferiti servicii suplimentare decat sa taiati din preturi.
  • Nu taiati bugetele de marketing, incercati sa le eficientizati. Oricat ar parea de paradoxal, produsele (brandurile) puternice se formeaza in vremuri de criza.
  • Stati aproape de echipa! Stati si mai aproape de clienti!
  • Continuati sa va dezvoltati echipa - un an de criza financiara nu trebuie sa fie un an fara crestere profesionala.
  • Eficientizati procesele, actiunile de dezvoltare a angajatilor sau de consolidare a culturii de organizatie.
  • Faceti-va planuri pentru 2010 - asigurati-va ca sunteti pregatiti nu numai sa treceti de 2009, dar si sa cresteti in continuare, in 2010.