office@sameday.ro / 021 - 637.06.60
0730.240.245 / 0731.440.450
SAMEDAY IN PRESA
Piata locala de curierat va atinge abia peste patru ani maximul din 2008
[2.12.2009]

Jucatorii din piata locala de curierat renunta la optimismul ce-i caracteriza la inceputul anului, cand cei mai multi vorbeau despre cresteri ale veniturilor de peste 10%, si isi aliniaza estimarile tendintei generale din economie. Unii trec de la optimism la pesimism si vad scaderi de 30% ale propriilor afaceri. Mai mult, spun ei, piata ar putea reveni la valoarea de anul trecut, de 250 mil. euro, abia in 2012. In acelasi timp, cred jucatorii chestionati de Business Standard, nu se vor mai produce miscari spectaculoase de genul achizitiilor, ci poate doar preluari de clienti de la micile companii care ar putea sa intre in faliment.

“In primul trimestru din 2009, au existat si companii, cele solide, care au reusit sa creasca usor, in conditiile in care au luat din clientii unor companii mici, care au disparut. Totusi, in acest an, piata va scadea cu 25-30%, din mai multe cauze”, a declarat Octavian Badescu, secretarul general al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania si fondatorul Sameday Curier. Acesta a explicat ca piata creste sau scade de aproximativ cinci ori fata de cresterea sau scaderea din economie. Apoi, este diferenta de curs valutar si faptul ca tarifele sunt exprimate in lei. “Cele mai mari probleme au fost observate la companiile medii si mici, care s-au confruntat cu intarzierea la plata a clientilor. Totodata, atunci cand scade volumul, scade si firma respectiva sub pragul critic”, a spus Badescu. De asemenea, omul de afaceri Octavian Radu, proprietarul Grupului RTC, din care face parte si TCE, divizia de transport si curierat a grupului, a declarat ca piata de curierat “merge ca toate pietele”, iar pana la finele anului va scadea cu aproximativ 30%. Potrivit acestuia, foarte multe firme mici au intrat in faliment si “au lasat in urma” pierderi de sute de mii de euro.

Drept urmare, jucatorii din piata sunt de parere ca, in acest an, industria de curierat abia daca se va apropia de o valoare de 200 milioane de euro. Totodata, acestia spun ca mai devreme de 2012 nu se va mai vorbi de o piata de 250 milioane de euro, asa cum a fost anul trecut, ca rezultat al unor cresteri anuale de 30-40%, in ultimii ani. Serviciile de curierat sunt, in opinia lui Adrian Mihai, unul dintre actionarii Fan Courier, puternic conectate la toate domeniile economiei si orice miscare, evolutie pozitiva sau regres, se vede in activitatea de curierat. “O parte dintre sectoarele economiei franeaza, altele accelereaza. Acele sectoare care au cunoscut niste cresteri explozive, astazi cunosc un regres”, a spus Mihai. Potrivit acestuia, in primele luni din 2009, numarul de clienti ai Fan Courier a crescut cu 7-8%, dar volumul de expeditii al acestora este mai mic fata de anul trecut. “Nu excludem insa o revenire a pietei in a doua jumatate a anului”, a adaugat oficialul companiei de curierat.

Avantaj. In tot acest tumult al pietei, companiile mari au unele avantaje, cum ar fi, potrivit lui Adrian Mihai, o pozitie mai puternica in piata, departamente performante de customer si forta financiara necesara sustinerii intregului mecanism. De cealalta parte, o firma mica are avantajul concentrarii pe o anumita nisa, ceea ce presupune costuri reduse, atat cu personalul, cat si cu partea logistica. “Este un plus de flexibilitate contrabalansat de un minus la putere si stabilitate financiara”, a explicat Mihai.

Totodata, James Gray-Cheape, CEO al DPD (Pegasus) Romania, considera ca o companie mare este avantajata, in primul rand, de stabilitate. “Renumele si experienta inlesnesc posibilitatea companiei de a fi identificata de consumatori si de a fi selectata in competitie cu firmele mici”, a spus oficialul DPD (Pegasus). Acesta a explicat ca sectorul de curierat express si coletarie este afectat de incetinirea economica generala, la fel ca alte sectoare din economie. Insa, in comparatie cu alte industrii, riscul pe aceasta piata este mai mic, in special pentru jucatorii majori. Referindu-se la evolutia DPD (Pegasus), James Gray-Cheape a spus ca, pentru moment, nu se poate vorbi despre o scadere a cifrei de afaceri, ci despre o incetinire a ritmului de crestere fata de anii anteriori. “Cat va scadea, nu putem spune cu siguranta. Avand in vedere situatia economica actuala, nimeni nu poate prevede ce se va intampla in viitor”, CEO al DPD (Pegasus).

O alta problema pentru micii curieri o reprezinta, in opinia lui Sorin Sofian, CEO TCE, presiunea costurilor fixe si scaderea accentuata a volumelor de transport in contextul crizei. “Piata de transport si curierat in 2009 va determina o restrangere a jucatorilor din acest domeniu, contextul economic aducand probleme companiilor mici”, a afirmat acesta.

De altfel, una dintre masurile pe care ar trebui sa le ia o companie de curierat pentru a rezista in piata este reducerea costurilor. In context, Octavian Radu a spus ca a disponibilizat 20% din angajatii TCE, iar salariile la top management au fost inghetate la 3,6 lei pentru un euro.

“Costurile pentru companiile de curierat nu neaparat ca au crescut, dar nici nu au scazut. Ar trebui reduse cheltuielile cat mai mult pe partea viabila si sa ofere clientilor servicii mai bune, dar care sa nu coste”, a mai declarat Octavian Badescu. Potrivit acestuia, companiile mari au cheltuieli fixe destul de mari, dar au avantajul ca au resurse. “Ponderea se va inclina mai mult pe transportul rutier, deoarece transportul aerian este mai costisitor”, a explicat el.

Miscari in piata. In tot acest context economic, 2009 ar putea fi anul in care companiile mari sa-si mareasca portofoliul de clienti, pe care sa-i preia de la companiile mici, nevoite sa inchida afacerea. De asemenea, nu vom asista la preluari de companii de curierat, asa cum s-a intamplat anul trecut. “Este o perioada buna pentru cumparator si proasta pentru vanzator”, a explicat Badescu. In 2008, gigantul DHL a preluat compania locala Cargus, Posta Franceza (GeoPost) a intrat in Romania prin achizitionarea a 80% din Pegasus, TCE Logistica a fuzionat cu operatorul Curiero, dupa ce actionarii Curiero vandusera deja un pachet de 25% din actiuni catre Asesoft Distribution. De altfel, Michael Mavropoulos, regional director UPS Greece&Balkans a declarat pentru Business Standard ca UPS vede in continuare oportunitati in Romania, iar achizitia, anul trecut, a Trans Courier Services, le-a oferit un acces direct asupra consumatorilor din Romania.

“Actionarii locali ar trebui sa nu se gandeasca la vanzare din cauza scaderii valorii actiunilor. O tranzactie poate sa se produca daca actionarii se afla in imposibilitatea de a continua sa existe pe piata in forma actuala”, a mai declarat James Gray-Cheape. Acesta considera ca fuziuni sunt posibile doar daca firmele mici se decid sa isi uneasca fortele pentru a rezista pe piata. “Romania este o tara atractiva, deoarece nu este inca o piata matura, cu un potential major de dezvoltare. In aceste vremuri, se pot efectua investitii deosebit de profitabile, mai ales cand vorbim despre economii emergente”, a spus oficialul DPD (Pegasus).

De asemenea, Adrian Mihai, de la Fan Courier, nu crede ca vor avea loc tranzactii pe piata de curierat, in viitorul apropiat. “Chiar daca vor mai avea loc astfel de miscari, nu vor fi de de anvergura. Piata din Romania poate fi atractiva pentru companiile mari din strainatate, insa in ideea de a stabili parteneriate si retele de colaborare, nu de achizitii”, a explicat el.

TNT si DHL, cele doua mari companii care au reprezentante in Romania de mai multi ani, sunt mai prudente in privinta avansarii unor previziuni sau cifre despre ce se va intampla cu piata din Romania in 2009 si spun ca trec printr-o “perioada de tacere”.