office@sameday.ro / 021 - 637.06.60
0730.240.245 / 0731.440.450
SAMEDAY IN PRESA
Big brother pe sosele, sau cum te verifica seful cand esti la volan
[13.12.2010]
sursa: Capital

Tot mai multe companii de transport investesc in echipamente de monitorizare a angajatilor, cu scopul de a diminua sau a preveni frauda. Cea mai noua gaselnita sunt device-urile de tip „big brother“, montate la bordul masinilor.

Dumitru Becsenescu (44 de ani), proprietarul companiei de transport public de persoane Antares, din Ramnicu-Valcea, spune ca in domeniul sau de activitate soferii tind sa traiasca mai degraba din spaga decat din salariu. „Soferii si-au stabilit si un target.Astfel, un sofer nu are voie sa vina acasa cu mai putin de 150 de lei in buzunar. Din frauda, bineinteles.“, afirma amuzat omul de afaceri. Da si o cifra concreta in acest sens: castigul maxim depistata la o cursa a fost de 600 de lei. „Metodele prin care conducatorii auto reusesc sa-si insuseasca sume importante sunt atat de diverse si inventive, incat controlul s-a dovedit ineficient sau, in cazul fericit, a mai diminuat un pic fenomenul“, adauga acesta.

Pornind de la acest aspect, s-a gandit cum sa procedeze pentru a-si monitoriza cat mai eficient angajatii, iar solutia gasita a fost implementarea unui sistem de control performant, de tip „big brother“. Activitatea soferilor este supravegheata video, astfel incat sunt inregistrate toate detaliile transportului: cati pasageri urca in autobuz in fiecare statie, unde coboara fiecare, cate bilete au fost vandute, facand usor depistabile tentativele conducatorului auto de a fenta sistemul. Dumitru Becsenescu sustine ca sistemul de control Skayo Journey, o noutate in domeniul tehnologiei, are o aplicabilitate unica in tara.

Supravegherea aduce bani in companie

Dar cum functioneaza acesta? Soferul are instalat pe bord un display pe care tasteaza statiile de pe traseul prestabilit. Nu inainte de a se fi autentificat. Aparatul de bord este urmarit prin GPS si permite atat incarcarea abonamentelor si validarea cartelelor de calatorie ale pasagerilor, cat si monitorizarea permanenta a masinilor de pe traseu. „Imediat ce a fost implementat (luna aprilie - n.red), soferii au incercat sa-l pacaleasca, insa fara succes. Din 110 soferi, 16 au demisionat, iar alti 10-12 au fost concediati“, spune omul de afaceri valcean care mentioneaza ca, pana la concediere, la fiecare abatere, soferul este amendat cu de zece ori contravaloarea fraudei, pentru a fi descurajat.

Potrivit lui Dumitru Becsenescu, im­plementarea sistemului a dus la o cres­tere cu 10% a incasarilor companiei. in medie, in perioada aprilie-noiembrie 2009, incasarile transportatorului Antares erau de aproximativ 1,2 milioane de lei pe luna (circa 280.000 de euro). in perioada similara din 2010, cand sistemul era functional, suma medie incasata lunar a crescut la peste 1,32 milioane de lei (307.000 de euro). Sistemul Skayo Journey a costat 500.000 de euro si a fost implementat de UTI. Proprietarul Antares estimeaza ca-si va recupera investitia in maximum doi ani.

Cu ochii pe curieri

Un sistem de monitorizare stricta a angajatului a fost implementat si de Octavian Badescu, proprietarul companiei de curierat Sameday Courier. Pentru ca afacerea sa se bazeaza strict pe rapiditatea expeditiei, Badescu a integrat un sistem de monitorizare personala, care nu se aplica pe masinile firmei sau pe scutere, ci foloseste un device aplicat curierului. „Stiu astfel in orice moment unde se afla persoana, cat a stat la adresa, unde s-a oprit si in cat timp a parcurs o anumita distanta“, declara omul de afaceri, care a investit aproximativ 50.000 de euro in acest program informatic. „Cu ajutorul device-ului, compar randamentul individual al curierilor, plus ca lor le creste performanta stiind ca sunt monitorizati. Reduc costurile de comunicare, intrucat stiu mereu unde se afla si stiu catre cine sa directionez o comanda. Plus ca evaluez mult mai bine costurile cu benzina“, explica Octavian Badescu. Mai mult, clientul companiei poate vedea online unde se afla curierul care-i onoreaza comanda.

Milionar de Valcea

Potrivit estimarilor Capital, Dumitru Becsenescu are o avere estimata la 54 de milioane de euro. La inceputul acestui an, omul de afaceri a vandut catre un grup italian o statie de imbuteliere gaz petrolier lichefiat pentru suma de 1,5 milioane de euro. Grupul de firme Antares, detinut de Dumitru Becsenescu, are in portofoliu 13 companii, cu o cifra de afaceri estimata pentru 2010 de 28 milioane de euro, in crestere fata de anul trecut. Tot pentru 2010, se estimeaza un profit operational de 1,8 milioane de euro. Becsenescu are in proprietate 31 de hectare de teren cu potential de dezvoltare si autogara 1 Mai din Ramnicu-Valcea. De­tine 37% din complexul hotelier Golden Tulip din Mamaia, precum si imobile in suprafata totala de 7.0000 de mp.

Din 110 soferi, 16 au demisionat, iar alti 10-12 au fost concediati.
Dumitru Becsenescu, proprietar Antares

Pot compara randamentul individual al curierilor, iar acestora, stiind ca sunt monitorizati, le creste performanta.
Octavian Badescu, proprietar Sameday Courier