office@sameday.ro / 021 - 637.06.60
0730.240.245 / 0731.440.450
SAMEDAY IN PRESA
De ce au intarziat planurile Postei Franceze in Romania?
[23.02.2010]

Despre oportunitatile inoportune sau postasul suna cateodata de mai multe ori. O tranzactie in doua acte, de GeoPost si Pegasus.

Cum mersul pe bicicleta nu se uita niciodata, Lucian Aldescu, 41 de ani, CEO al DPD (Pegasus), n-a ezitat sa faca o demonstratie pentru MONEY EXPRESS si sa pedaleze prin depozitul din Buftea, noua locatie a companiei de curierat. Isi aminteste cu nostalgie de inceputul timid din urma cu mai bine de 12 ani, cu cinci biciclete si o Dacie, intr-o piata in care termenul de „curierat cu livrare in aceeasi zi“ aproape ca nu exista.

Aparea astfel Pegasus, un business pe care l-a infiintat impreuna cu englezul James Gray Cheape, si pe care avea sa-l vanda in martie 2008 francezilor de la GeoPost. Divizia de curierat a Postei Franceze cumpara atunci, impreuna cu turcii de la Yurtici Kargo, un pachet de 80%, intr-un moment ce parea ideal pentru o tranzactie: Pegasus miza pe o majorare a veniturilor de la 70 pana la 100%, in conditiile unui ritm anual de crestere a pietei de 30%, iar achizitiile in curieratul romanesc erau la ordinea zilei. Numai ca oportunitatile de atunci par a fi ramas pe o hartie mototolita de criza.

POTENTIAL LOCAL. Planurile francezilor erau cunoscute. „GeoPost intentioneaza sa fie un competitor international de varf, prezent pe toate pietele europene prin brandul sau DPD“, spunea dupa anuntarea tranzactiei Marek Rozycki, CEO al GeoPost pentru Europa Centrala si de Sud.
Iar Romania era la acel moment singura piata din aceasta parte a Europei in care francezii nu se dezvoltasera. „Chiar si acum, in ciuda perioadei dificle prin care trece economia, piata locala este una cu potential, pentru ca se afla in urma unor tari ca Ungaria si Polonia.

Se poate spune ca se afla la jumatate din valoarea pietei din Ungaria. Drept urmare, creste mult mai repede“, subliniaza miza acestei achizitii Octavian Badescu, unul dintre consultantii pentru GeoPost inainte de preluarea Pegasus si secretar general al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania (AOCR).

In plus, GeoPost avea un precedent romanesc intr-un joint venture din 2005 cu cei de la Cargus - prima companie autohtona de curierat -, pe segmentul de expeditii internationale. Din aceasta perspectiva, o tranzactie Cargus-Posta Franceza ar fi fost o miscare naturala. In primavara lui 2008, Cargus era insa preluat de nemtii de la DHL, curier detinut 100% de Deutsche Post World Net. Ce spune acum fondatorul Cargus, Augustin Plesea, care s-a reorientat spre turism si imobiliare, finalizand recent un hotel la Breaza, printr-o investitie de doua milioane de euro?

„Cei de la DPD nu mi-au facut nici o oferta. Am vrut sa vand atunci pentru ca m-am hotarat sa-mi dedic jumatate din viata altor activitati“. Despre afacerea cu DHL - descrisa drept spectaculoasa la momentul ei, in piata vehiculandu-se o valoare de aproximativ 50 de milioane de euro - nu da insa nici un detaliu. Spune doar ca „stiu ca le merge bine“. Cat de bine inseamna bine e mai greu de cuantificat in cifre, intrucat noii proprietari nu au mai facut publice nici un fel de cifre.

„TREBUIE SA CUCERIM“. Daca e sa ne uitam la cifrele DPD (Pegasus), 2009 ar fi trebuit sa fie anul unei cresteri de 25 de procente, prin atragerea de noi clienti si o campanie de rebranding pe o piata in care detine o cota de 25% impreuna cu alti patru competitori-cot-la-cot (UPS, TCE, Urgent Curier si Nemo), la distanta mare de DHL/Cargus (30%), FAN Courier (20%) si TNT Romania (20%), potrivit AOCR.

2009 a insemnat, in schimb, o stagnare la 5,5 milioane de euro si pierderea unor clienti importanti. „A fost pentru noi un an de tranzitie, un an in care ne-am pus la punct tot sistemul informational, care este, de fapt, coloana vertebrala a intregii afaceri. Daca nu am fi implementat acest sistem - care permite urmarirea detaliata a coletelor si elimina orice greseala care ar putea sa apara in rapoarte -, probabil ar fi fost o crestere“, detaliaza Aldescu, explicand ca investitia se ridica la aproximativ un milion de euro, suma asigurata de cei doi parteneri majoritari.

Pe termen scurt, DPD (Pegasus) trebuie sa treaca pe profit. „Politica lor, planul de marketing, era ca in doi ani sa aiba profit. Si nu s-a intamplat“, explica Aldescu. Pentru anul in curs mizeaza pe o crestere de 20 de procente a cifrei de afaceri si spune despre 2010 ca este „un an in care trebuie sa cucerim“.

INTRE PLUS SI MINUS. Pana la cuceririle viitoare, DPD (Pegasus) isi numara infrangerile trecute. Una dintre ele este pierderea Romtelecom, client care a ales sa mearga mai departe cu un curier mai putin cunoscut. „Timp de trei ani, compania a colaborat cu Pegasus. In urma licitatiei din 2009, la care au participat sapte furnizori de pe piata, am ales sa colaboram cu Nemo“, spune Cristina Popescu, Public Relations General Manager Romtelecom.

Desi cei doi curieri au venituri relativ similare, explica Badescu de la AOCR, Nemo are avantajul preturilor mai mici. Avantaj valorificat la maxim si de alti curieri de mici dimensiuni. „Firmele de curierat nu foarte cunoscute vin cu preturi mici tocmai pentru a compensa lipsa de notorietate“, adauga Badescu. Un bun exemplu ar fi Fastius Curier care a atras anul trecut clienti atat de la DPD, cat si de la Cargus. „Pentru noi a fost o perioada in care chiar am cochetat cu Orange“, arata cat de departe au mers lucrurile Ciprian Pulpa, Executive Manager Fastius Curier, explicand ca 2009 a fost anul in care toti „greii din curierat“ au lasat din pret.

Insusi Aldescu recunoaste ca pierderea unui client de talia Romtelecom a fost un esec, dupa o colaborare in care „noi nu am putut sa coboram preturile atat de mult cat ar fi dorit ei“. Zambeste cand e intrebat care a fost valoarea contractului si evita sa dea un raspuns clar. Motiveaza ca „nu se stie niciodata, s-ar putea sa ne fie iarasi client, suntem din nou in discutii“. Generic, spune insa ca valoarea unui contract incheiat pe un interval de doi ani cu un client de acest nivel poate ajunge si la 1,5 mil. euro.

Golul Romtelecom a fost com­pensat „cu noi clienti - Austral, A&D Pharma - mai multi, desigur, pentru ca nu am putut sa atragem un client la fel de mare“. Tot anul trecut s-a incheiat si colaborarea cu Orange, dar aici e o alta poveste - „Orange a fost un client care a renuntat pentru ca noi nu am putut sa le intoarcem serviciile. Nu poti sa ai telefonie cu toti operatorii. Acum furnizorul nostru principal este Vodafone“. A pastrat in schimb cli­enti precum Praktiker, Sensiblu sau Altex.

ACTUL II. Dupa cum si-a pastrat, de data asta fortat de imprejurari, si particula Pegasus in numele unei companii care ar fi trebuit sa inceapa un rebranding la capatul caruia sa se impuna pe piata sub brandul unic DPD. Estimat la un milion de euro, procesul ar putea fi amanat si anul acesta. „Pentru ca a venit criza, prima reactie a fost sa ne eficientizam. Si de unde sa iei bani daca nu din bugetul de marketing, care era de 0,5 mil. euro“, puncteaza Aldescu.

CEO-ul GeoPost pentru operatiunile din Europa Centrala si de Sud, Marek Rozycki, spune ca procesul de rebranding este adaptat in functie de situatia economica generala, insa acest lucru nu inseamna si o schimbare dramatica a strategiei de branding din Romania. „Exista criza, mai exista o competitie care nu intotdeauna este loiala. Acum ne dorim incredere in noul brand“, completeaza Aldescu.

Ce inseamna insa 2010 pentru curieratul romanesc? „Piata va fi macinata, la fel ca si in 2009. Deja sunt semnale de firme mici care se inchid sau vin catre firmele mari de curierat pentru a deveni echivalentul unor subcontractori“, spune Aldescu, estimand ca piata a cazut anul trecut cu 20-30 de procente. In aceste conditii, s-ar putea vorbi de noi achizitii?

Mai ales ca, in 2008, „orice intrare in piata locala de curierat s-a facut la cel mai mare pret posibil, pentru ca firmele romanesti incepusera sa creasca foarte mult“, dupa cum explica Octavian Badescu. Mai degraba nu, raspunde tot el. Ipotetic vorbind, adauga secretarul general al AOCR, UPS ar putea sa achizitioneze un curier mic, pentru a deveni mai vizibil la nivel local. Accentul ramane insa pe ipotetic.

O tranzactie concreta va avea loc abia in primavara anului viitor (cel mai probabil in luna aprilie), cand Lucian ­Aldescu si James Gray Cheape isi vor ceda Postei Franceze pachetul de 20% pe care il mai detin in DPD (Pegasus). Despre valoarea pachetului de actiuni, CEO-ul companiei spune doar ca „ar putea sa creasca sau nu, daca devenim profitabili. In 2009 nu am facut profit. Trebuie sa facem anul acesta“. C’est nécessaire. Absolument nécessaire.

Tranzactii la pachet

2008 a fost anul achizitiilor si fuziunilor de pe piata locala de curierat. A urmat un 2009 caracterizat prin taieri de costuri, reduceri de personal si scaderi spectaculoase ale veniturilor.

  • martie 2008 Grupul american UPS intra pe piata romaneasca prin preluarea Trans Courier Service (TCS), detinuta integral de Romtrans. Valoarea tranzactiei, neconfirmata oficial: opt-noua mil. euro.
  • martie 2008 GeoPost si Yurtici Kargo achizitioneaza un pachet de 80% din Pegasus, tranzactie estimata de surse din piata la trei-patru mil. euro.
  • aprilie 2008 DHL, cel mai mare jucator pe piata de curierat si logistica la nivel mondial, cumpara operatorul local Cargus; valoarea evaluata a tranzactiei: 50 de milioane de euro.
  • iunie 2008 Curiero fuzioneaza cu TCE, divizia de transport si logistica a grupului RTC, cu scopul de a ataca in 2009 pozitia de lider al pietei de curierat.