office@sameday.ro / 021 - 637.06.60
0730.240.245 / 0731.440.450
SAMEDAY IN PRESA
Strategia celor mici sau cum trece un antreprenor prin criza
[30.09.2011]

“De ce sa te lupti cu multinationalele cand poti sa-i faci partenerii tai?” Motto-ul dupa care se ghideaza Octavian Badescu, seful Delivery Solutions, l-a ajutat sa treaca linistit prin criza si cu businessul de curierat, si cu cel de audit in retail.

Octavian Badescu lucra acum zece ani ca agent de vanzari in curierat. A avansat treptat pana la functia de director de vanzari la Alo Curier si, ulterior, timp de patru ani de zile a fost director general la aceeasi companie, dar si actionar minoritar. "Am plecat de la Alo Curier pentru ca viziunea mea ca director general pentru dezvoltarea companiei n-a mai coincis cu cea a actionarilor. Eu eram mai prudent, ei vedeau o dezvoltare mai accelerata", isi aminteste Badescu. Este de fapt unul dintre momentele des intalnite in viata unui om de afaceri, cand ideea de a porni pe cont propriu e alimentata tot mai mult de regulile stricte din companie. si asa s-a intamplat. in 2006 a decis sa treaca pentru o perioada in breasla consultantilor si sa lucreze pentru curieristii de la DPD, care analizau la momentul respectiv cum sa intre pe piata din Romania si Bulgaria. Iar cu expertiza invatata de la francezi a decis sa porneasca propriul sau business.

Sameday Courier a fost gandit ca un proiect de nisa axat pe livrari rapide si pe servicii tailor-made. A pornit in 2007, la inceput intr-o formula mai restransa, insa ulterior a recrutat o parte dintre fostii colegi de la Alo Curier. Lucian Baltaru, in prezent director executiv si actionar minoritar, l-a contactat pentru ca lucrurile nu mai mergeau foarte bine, moment in care a inglobat o mare parte din echipa de baza a acelei companii aflate deja intr-o situatie mai delicata. "Am intrat atunci intr-o faza de dezvoltare accelerata. Piata crestea, aveam experienta pe aceasta zona, deci n-a fost foarte greu", isi aminteste Badescu. El vorbeste despre marele avantaj pe care businessul i l-a oferit de la inceput: acela ca nu mai exista jucatori in curierat atat de nisati. Piata este tot mai aglomerata, iar Badescu crede ca sunt foarte multe companii generaliste raportat la potentialul pietei. "Nu pot exista mult timp in conditii profitabile toate aceste companii. Lucru care s-a si observat in timp - au cazut firme." Dupa achizitiile operatorilor locali, piata de curierat este dominata de nume mari precum DHL, TNT, UPS, FedEx si DPD. La nivel mondial exista insa un segment de piata al companiilor care livreaza in aceeasi zi, definit de companii ca TimeMatters sau World Courier.

Exact aceste segment e vizat de Sameday Courier - o piata mai scumpa, de volume mai mici, care inseamna circa 6-7% din valoarea pietei totale. Oficialii companiei spun insa ca, in Romania, livrarile rapide nu inseamna mai mult de 1-2% din total, dat fiind ca puterea de cumparare este mai redusa. Cumulat, curieristii au insumat afaceri de circa 200 de milioane de euro in 2010. "in Romania nu exista competitori care sa se diferentieze vizibil pe acest segment. Sunt cei sase mari si alte cateva companii specializate pe livrari locale, cum e Fastius, sau Fancurier specializat la nivel national, dar nu international", spune Badescu. Totusi, Sameday Courier ofera si livrari a doua zi, mai ieftine, fie prin resurse proprii, cand volumele sunt suficient de mari, fie prin subcontractori. Lucian Baltaru explica esenta livrarii in aceeasi zi: "daca doriti sa ajunga un colet imediat in Germania, un curier vine si il preia si il pune pe primul avion catre destinatie, indiferent de linia aeriana; e vorba de cateva ore de la momentul preluarii si pana la livrarea la destinatie; in tara ajunge tot cu avionul, iar daca e vorba de un oras fara aeroport, un angajat il va ridica de la cel mai apropiat si il va livra personal".