office@sameday.ro / 021 - 637.06.60
0730.240.245 / 0731.440.450
SAMEDAY IN PRESA
Povestea afacerii pe "repede-inainte" creata de Octavian Badescu
[21.01.2016]

Octavian Badescu are o experienta de 15 ani in curierat , timp in care a fondat Sameday Courier (o afacere care a inregistrat venituri de 150.000 de euro din primul an), a fost solicitat pentru a fi manager privat la Posta Romana - PrioriPost si a creat un sistem integrat de management al comenzilor ce necesita livrare, aplicatia "Lokko".

Lista proiectelor sale nu se opreste aici, insa Business24 a aflat, in acest weekend, care este povestea din spatele businessului care poate face livrari cu avionul, vaporul, camionul, van-ul, scuterul si chiar si bicicleta, daca clientul o cere.

"Am riscat si am pus resurse la dispozitie, implicare, dar asta este ceea ce fac antreprenorii. Si unora le iese, daca abordeaza proiectele cum trebuie si daca ii ajuta si circumstantele. Ma bucur sa ma numar printre acestia", spune Octavian Badescu, intr-un interviu acordat Business24.

Anul 2014 a fost anul cu cea mai mare crestere a cifrei de afaceri din istoria Sameday Courier. Haideti, mai intai, sa conturam istoria Sameday Courier. Ne puteti spune povestea acestei companii de curierat al carei fondator sunteti, inca de la nasterea ideii pana in 2015?

La nivelul experientei personale in curierat, ma apropii de 15 ani, perioada in care am facut de toate: agent de vanzari, director de vanzari, director general, actionar, chiar si consultant.

Dar in acest timp uneori am si livrat colete de Craciun sau am distribuit pliante in cutiile postale la minus 17 grade, astfel incat cunosc bine afacerea, iar unde nu cunosc, ma informez, studiez ce fac altii in tara si in afara.

Sameday a aparut in 2007 fructificand toate aceste acumulari. Cunosteam si piata, cunosteam si trendurile, stiam ce se poate si ce nu, pe ce urma sa ne axam. Am adus la cateva luni dupa demararea proiectului o echipa redutabila si un asociat de mare calitate (fost subaltern cu care lucrasem inainte), care a devenit si directorul executiv al companiei.

Am riscat si am pus resurse la dispozitie, implicare, dar asta este ceea ce fac antreprenorii. Si unora le iese, daca abordeaza proiectele cum trebuie si daca ii ajuta si circumstantele. Ma bucur sa ma numar printre acestia.

Break-even-ul a fost atins in primul an, am inchis anul cu cca 150.000 euro venituri, investitia a fost recuperata in anul urmator, cand am realizat venituri de peste 700.000 euro, daca imi amintesc bine.

Urmatorul pas a fost sa depasim 1 milion de euro si, desi am fost profitabili, ritmul de crestere a mai incetinit in perioada de dupa 2009. In 2014 am inchis cu aproape 1,7 milioane de euro si am revenit la un profit rezonabil, iar premisele pentru 2015 ne spun ca ne vom duce catre 2,5 mil. Euro venituri in conditiile unei profitabilitati de doua cifre.

Recent ne-am transformat in societate pe actiuni, pentru a fi pregatiti si in eventualitatea in care am opta pentru o listare la bursa, studiem atent aceasta optiune.

In toata aceasta perioada eu am fost implicat in mai multe proiecte antreprenoriale in zona de marketing direct, in cercetarea de piata, Retailplus Eastern Europe fiind cel mai cunoscut, dezvoltat si condus in aceasta parte a Europei intre 2008 si 2011 si finalizat printr-un exit catre gigantul american Nielsen.

La inceputul anului 2013 am fost solicitat in proiectul "management privat la companii de stat" cu misiunea declarata de a revitaliza segmentul de curierat al Postei Romane - PrioriPost.

Parea provocator, am si demarat cateva lucruri, insa in cateva luni am realizat ca, in cazul proprietatii "de stat", interesul proprietarului poate sa nu coincida cu interesul managerial orientat catre performanta economica.

Si am refuzat sa ma complac ca absorbit/invins de sistem, insa fara "sa fac diferenta" pentru care fusesem dispus si sa ies din "zona de confort" personala. Nu poti ajuta statul, daca acesta (prin reprezentantii sai - politicul) nu doreste sa fie ajutat, este insa o discutie mai lunga aici, nu e cazul sa intru acum in detalii.

Dupa 4-5 luni am renuntat la mandat si la inceputul anului trecut am revenit printr-o majorare de capital in zona privata, in compania pe care o fondasem.

Ce v-a determinat sa ramaneti alaturi de companie chiar si dupa 2013?
Am revenit, interesul personal devenind in 2014 predominant. In curierat este expertiza mea de baza, aveam in minte de mai demult un alt proiect pe care am dorit sa il pun in practica (Lokko). Apoi am reintrat in Sameday, am avut inspiratia sa las totusi aceasta optiune deschisa, iar impreuna cu asociatul si prietenul meu (Lucian Baltaru), impreuna cu toti ceilalti colegi, mai avem obiective de atins, lucruri de infaptuit, putem inca adauga valoare.

Sameday nu este un proiect incheiat din punct de vedere antreprenorial, iar Lokko este la inceput. Pe anumite zone exista sinergii intre acestea, se pot sprijini reciproc, insa pot evolua si independent.

Sameday Courier a inregistrat o crestere cu 50% a cifrei de afaceri pentru anul 2014, pana la aproximativ 1.7 milioane de euro. Ce a generat aceasta crestere spectaculoasa? (Ce investitii ati realizat? Ce impact au avut sarbatorile si Black Friday?)
Paradoxal, segmentul de livrari in regim mai putin accelerat, de tip postal, a avut acum o contributie semnificativa. Insa atat livrarile in aceeasi zi, cat si cele de tip "overnight" au crescut si ele.

Exista un impact si al unor "peak-uri" de tip Black Friday, insa nu decisiv, cat poti creste intr-o saptamana?
S-a investit in principal in soft, in scutere, in masini, in integrari.

Cum s-a dezvoltat serviciul de food delivery? Cat la suta din crestere s-a datorat acestui segment?
Aceasta zona este inca la inceput, nu a contribuit substantial. Important este ca am intrat pe ea si ca am reusit sa o abordam intr-un final intr-o formula optima, pentru ca perioada de "calibrare" nu a fost usoara, a livra mancare bine si eficient este o provocare extrem de dificila, iar procesul de invatare are costuri.

Care au fost cele mai "urgente" solicitari pe care le-ati primit in 2014?
Livrarile in cateva zeci de minute, respectarea acestui timing fiind un imperativ in cazul livrarilor pentru restaurante. Cu foamea nu te joci.

Lucian Baltaru, General Performance Manager la Sameday Courier, ne declara, intr-un interviu: "Utilizam o structura flexibila de oameni si mijloace de transport multimodal (rutier si aerian la nivel local, national si international), asigurandu-ne astfel ca obtinem cel mai bun timp posibil de tranzit pentru clientul nostru". Ati apelat la toate aceste mijloace de transport in acest an?
Da, folosim si avionul si camionul si van-ul si scuterul si bicicleta. Si propriile picioare ale curierilor. Independent si combinat. Vaporul si trenul nu stiu daca a fost cazul sa fie folosite in acest an, insa se poate apela si la acestea.

Credeti ca tocmai s-a creat un precedent? Urmeaza o "explozie" pe piata curieratului rapid si ultra-rapid?
Piata este in dezvoltare, fara indoiala, insa adevarul este ca Sameday a crescut peste media pietei (probabil ca a avut cea mai mare crestere din domeniu) si are toate sansele sa o faca si in 2015.

Privind curieratul "ultra-rapid", vorbim probabil despre livrarile in aceeasi zi, care insa, cel putin in plan local, au tendinta de a deveni "same hour", driver-ul principal aici fiind segmentul de "food delivery".

Pe fondul expansiunii impactului tehnologic, "samedaismul" este noua religie in curierat si probabil ca in cativa ani va deveni un standard.

Pe ce va bazati estimarea de crestere a cifra de afaceri cuprinsa intre 2 - 2.5 milioane de euro, in 2015?
Pe datele avute privind expectantele, pe ceea ce ne propunem plecand de la ceea ce stim sigur, pe evolutia de ansamblu in context. Este o estimare, pe baza ei am construit bugetul. O crestere de 20-30 % in raport cu 2014 este realizabila pentru o companie ca a noastra.

Ati lansat, in 2014, si o aplicatie de curierat, Lokko. O numeati chiar "ultima frontiera inainte de aparitia teleportarii". Ce ne puteti spune despre aceasta aplicatie? Cum a fost anul trecut pentru ea si pentru sistemul pe care l-ati creat prin aplicatia Lokko?
Lokko se aseaza ca fundament tehnologic pentru livrarile de mancare si din 2015 va sta si la baza tuturor livrarilor in aceeasi zi in plan local. Nu mai este doar o aplicatie, este in egala masura si un sistem de management al comenzilor.

Este integrat cu aplicatiile de food delivery, cu Sameday Courier si este utilizata si de alti curieri in alte orase. In primavara probabil ca va incepe sa gestioneze comenzi si la Chisinau si pregatim de asemenea si alte surprize.

Lokko este la inceput, ca sa fac o paralela - Uber spre exemplu are deja vreo 6 ani. Deocamdata ne bucura faptul ca in toamna am obtinut si o recunoastere de tip "academic" prin premiile obtinute - "Inovatia Anului" - atat la Gala Premiilor Afacerilor de Curierat, cat si la Gala Premiilor in eCommerce.

Cum au interactionat cele doua proiecte (Lokko si Sameday Courier)? Cum s-au ajutat reciproc sa creasca?
Segmentul de "food delivery" al Sameday, si nu numai, are nevoie de Lokko si Lokko are nevoie de suport logistic pe care si Sameday are capacitatea de a-l oferi.

A livra local in cel mai eficient mod, controlat, in regim "same hour" sau la ore programate, se poate realiza doar cu ajutorul unei formule de tip "Lokko".

Din punctul meu de vedere, infrastructura logistica care realizeaza efectiv livrarea poate apartine oricui, fie firma de curierat, fie infrastructura proprie de livrare a unui agregator de food delivery, fie echipa de livratori a restaurantului, florariei sau curatatoriei etc.

Ce planuri de business aveti pentru 2015?
Obiectivul principal al oricarui antreprenor este cresterea valorii companiei, in cazul nostru - Sameday Courier, continuarea dezvoltarii in general, atat in ceea ce priveste Sameday, cat si Lokko. Pentru aceasta este necesar sa ne focalizam pe calitatea serviciilor, sa lucram cu oameni multumiti, sa avem o strategie potrivita in spatele unei executii de nivel inalt.

Ramanem in continuare adeptii unei pozitionari adecvate, fanii diferentierii, inovatiei, adeptii focalizarii pe acele nise pe care detinem avantaje competitive si ai specularii oportunitatilor pe care piata le ofera conjunctural in anumite perioade.